اختلالات عضلانی اسکلتی و بیماری های استخوان و مفاصل

ما ارزش سلامتی شما را می دانیم

بیماری های عضلانی اسکلتی، و استخوان و مفاصل یکی از شایع ترین و محدودکننده ترین بیماری ها در کل دنیا می باشند. آرتروز و درد مفاصل، خشکی صبحگاهی، کمر درد ، درد به دنبال فعالیت و درد عضلانی، از مهمترین علایم و شکایات روزانه افراد است. سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل این بیماری ها دچار سختی و مشقت بسیار می گردند و نه تنها باعث غیبت از کار می شود، بلکه هزینه های اقتصادی زیادی را نیز به دنبال دارد. این گروه بیماری ها، دومین علت ازکار افتادگی و کاهش سال های کاری افراد، در دنیا می باشند. با این حال، لازم است بدانیم که با برخی اقدامات ساده ، اما مهم، می توان از بروز برخی از این بیماری ها پیشگیری کرد یا حداقل آن را به تأخیر انداخت ، یا با تشخیص به موقع و انجام مداخلات غیر دارویی، دارویی و انجام برخی ورزش ها و تمرینات تخصصی ، سرعت  پیشرفت بیماری را کاهش داد و یا حتی آن را متوقف کرد. در این دپارتمان هدف اصلی ما ، پیشگیری از بروز این بیماری ها و همچنین شناسایی به موقع بیماری و انجام اقدامات درمانی لازم برای توقف سیر یا کاهش سرعت آن می باشد.

ما چه خدماتی ارایه می دهیم؟

  1. مشاوره و آگاه سازی در زمینه پیشگیری از بیماری های  عضلانی اسکلتی
  2. مشاوره ژنتیک در زمینه شناسایی  و پیشگیری از اختلالات عضلانی اسکلتی ارثی و مداخله به هنگام درمانی و اصلاحی
  3. بررسی و اصلاح اختلالات قامتی در کودکان و نوجوانان
  4. تشخیص و درمان انواع بیماری های ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D
  5. تشخیص و درمان استئو آرتریت (آرتروز) ، که به طور شایع در مفصل زانو ، لگن، پاها و دست ها دیده می شود.
  6. نقرس و سایر اختلالات متابولیکی رسوب دهنده در مفاصل و استخوان ها از جمله نقرس کاذب، هموکروماتوز، بیماری ویلسون و غیره.
  7. استئوپوروز (پوکی استخوان)، که سبب افزایش خطر شکستگی استخوان می شود. به ویژه در سالمندان و به خصوص در خانم ها خیلی شایع می باشد
  8. روماتویید آرتریت
  9. دردهایی که ممکن است چند ناحیه از سیستم عضلانی و استخوانی را درگیر کنند.
  10. مشاوره در زمینه درمان و توانبخشی بیماران
  11. غربالگری و تعیین عوامل خطر بیماری ها و ارایه برنامه های پیشگیرانه و اصلاحی
  12. انجام تزریقات داخل مفصلی
  13. همکاری با مدارس، سایر محیط های آموزشی ، محیط های کار، و صنوف مختلف به منظور آموزش ، مشاوره و مداخلات پیشگیرانه ، شناسایی افراد در معرض خطر، غربالگری و درمان بیماران شناسایی شده.
  14. برگزاری وبینارهای آموزشی عمومی برای پیشگیری و نیز راهنمایی عموم مردم و بیماران
  15.  

چه زمانی به ما مراجعه کنید؟

هر فردی ممکن است گاهی اوقات احساس درد در عضلات، مفاصل و یا استخوان های خود کند. هر موقع دیدید که درد شما به میزانی که انتظار دارید کاهش نیافت و یا در حال افزایش بود ، ممکن است نیاز به یک بررسی پزشکی دقیق داشته باشید. اکثر این موارد احتمالاً با یک سری درمان های پزشکی کوتاه مدت  بهبود خواهد یافت . اما برای آن که به تشخیص قطعی برسیم و چیزی را از دست ندهیم، لازم است که توسط پزشک مرکز معاینه شوید. در این صورت می توانید به این مرکز مراجعه کنید ، یا از مشاوره پزشکی تلفنی ما استفاده نمایید.

در موقع حضور در مرکز ، چه اتفاقی می افتد؟

  •  ابتدا همکاران ما یک شرح حال کامل شامل تاریخچه ناراحتی یا بیماری فعلی شما، سایر بیماری های مزمن همراه مثل دیابت، بیماری های تیرویید و سایر بیماری های مهم می گیرند.
  •  سپس توسط پزشک، یک معاینه کامل از بدن و به ویژه سیستم عضلانی اسکلتی شما به عمل می آید.
  •  بررسی سابقه فامیلی برای برخی بیماری ها نیز می تواند کمک کننده باشد.
  •  برای تشخیص دقیق تر ، برخی اوقات لازم است یک سری آزمایشات و تصویر برداری ها (رادیوگرافی،سونوگرافی،MRI و ...) را انجام دهیم. حتماً هرگونه آزمایش یا تصویربرداری قبلی که مربوط به بیماری یا مشکل فعلی شما می شود را با خود همراه داشته باشید.
  •  پزشکان و سایر متخصصین ما ممکن است با توجه به بررسی و شدت بیماری ، روش های درمانی مختلف و متنوعی ، شامل درمان های غیر دارویی (ورزش ها و تمرینات اصلاحی و کمکی، فیزیوتراپی، کار درمانی، آب درمانی و....)، دارویی (با توجه به شدت بیماری و بیماری های زمینه ای فرد) و در صورت لزوم تزریق در محل عارضه یا درمان های جراحی را تجویز نمایند.
  •  تشخیص دقیق برخی از بیماری ها ممکن است کمی سخت باشد و نیاز به معاینه مجدد بیمار و یا استفاده از روش های تشخیصی تخصصی تر داشته باشد.

 

گروه های تخصصی دپارتمان:

  1. گروه آموزش و مشاوره پزشکی
  2. گروه کودکان و نوجوانان
  3. گروه بزرگسالان و سالمندان
  4. گروه محیط های کار

ارتباط با ما:

برای آشنایی با سایر خدمات مرکز و بهره مندی از مطالب آموزشی و برنامه وبینارهای دپارتمان اختلالات عضلانی اسکلتی و بیماری های استخوان و مفاصل ، می توانید به سایت مرکز  یا صفحه اختصاصی ما مراجعه کنید و ما را دنبال نمایید.

 

آدرس مرکز :تهران-بلوار کشاورز-خیابان کبکانیان-بن بست فرگاه- شماره 14- طبقه سوم- واحد 11

تلفن: 86054772-86054742-86054742

ساعت کار دپارتمان: یکشنبه-سه شنبه- پنجشنبه: ساعت 3 تا 7 بعداز ظهر

سالم،طولانی و با نشاط زندگی کنید.