چهار ورزش مفید برای کسانی که کف پای صاف دارند

تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
تعداد بازدید: 895

چهار  ورزش  مفید برای کسانی که کف پای صاف دارند

پاها نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند و حفظ سلامتی آن ها حایز اهمیت می باشد. اهمیت این موضوع در سالمندان و کسانی که بیماری های مزمن مثل دیابت، همواره توسط پزشکان و پرستاران و به ویژه متخصصین مرتبط با بیماری های پا (Podiatrist) مورد تأکید قرار می گیرد. از جمله در  افرادی که دارای کف پای صاف (یعنی وقتی می ایستند، فاقد قوس کف پا هستند) می باشند نیز، توجه به سلامت پا، ضروری می باشد. نکته مهمی که باید بدانیم این است به طور طبیعی، کف پای تمام نوزادان در بدو تولد، صاف می باشد و کم کم در دوران ابتدای کودکی (حدود 6 سالگی) قوس کف پا شکل می گیرد. در دوحالت ممکن است کف پای صاف، ایجاد شود. اول اینکه اصلاً از دوران کودکی، قوس کف پا تشکیل نشود و حالت دوم آن که قوس کف پا در کودکی ایجاد شود، اما بعداً قوس از بین رفته و کف پا، صاف شود. کف پای صاف می تواند باعث درد شده و روی راه رفتن فرد تأثیر بگذارد. کف پای صاف در برخی از افراد می تواند در ایجاد کمردرد، درد ناحیه لگن، زانو، آرتریت و نیز ایجاد میخچه و پینه در پاها نقش داشته باشد.

 

حرکات ورزشی زیر می تواند به تقویت قوس کف پا کمک نماید:

1 - بلندکردن قوس کف پا:

برای انجام این حرکت،کف پای خود را روی زمین گذاشته، و قوس کف پای خود را بلند کنید. یعنی نوک انگشتان پا و پاشنه پا روی زمین باشد، و با انقباض عضلات کف پا، یک قوس در کف پا ایجاد کنید به طوری که کف پا از زمین فاصله بگیرد. این کار باعث تقویت عضلات داخل کف پا می شود. این ورزش را می توانید هم در حالت نشسته و هم ایستاده انجام دهید.

2 - برداشتن تیله(گلوله های کوچک با پا)

این ورزش نیز به تقویت عضلات داخلی کف پا کمک می کند. برای این کار 10 تا 20 تیله را در کنار یک ظرف متوسط قرار دهید . سپس با استفاده از انگشت شست پای خود، تیله ها را یکی یکی بلند کرده و داخل ظرف قرار دهید.

 

3 - بلند کردن پاشنه پا:

ابتدا روی کف اتاق بایستید. سپس پاسنه پای خود را بالا بیاورید و وزن خود را جلوی پای خود بیندازید (روی نیمه جلویی پا) و پس از چند ثانیه و به آرامی پاشنه خود را پایین بیاورید.

4 - راه رفتن روی پاشنه و پنجه پا:

در طول اتاق روی پاشنه پا راه بروید. این کار سبب تقویت عضلات مچ پا و کل پای شما می شود. سپس پاشنه پا را پایین آورده و روی پنجه پای خود راه بروید.

 

 4 حرکت فوق را چند بار در روز انجام دهید. با اجرای این ورزش ها، عضلات کف پای شما تقویت شده و به بهبود مشکلات قوس کف پایتان کمک زیادی می کند.

 

منابع:

  1. Cleveland Clinic
  2. Mayo Clinic