بی نظمی و راهکارهایی برای رفع آن

تاریخ: ۵ مهر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 311

ﻧﻈﻢ و ﺗﺮﺗﻴﺐ از اﻣﻮر ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ در زﻧﺪﮔﻲ ﻓﺮدي و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ اﻣـﺮوزه دﻏﺪﻏﻪي ﻣﺮﺑﻴﺎن و ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ اﺳﺖ.

ﻋﻼﺋﻢ و ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎي ﺑﻲﻧﻈﻤﻲ در ﻛﻮدﻛﺎن ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از:

  • ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺘﻦ ارزشﻫﺎ و ﺿﺎﺑﻄﻪﻫﺎي ﻣﺮﺳﻮم در ﺧﺎﻧﻮاده ﻳﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺪرﺳﻪ
  • ﺑﻬﺎﻧﻪﮔﻴﺮي، زودرﻧﺠﻲ و ﺣﺴﺎس ﺑﻮدن
  • اﺣﺴﺎس ﺣﺴﺎدت و ﻧﺎاﻣﻨﻲ
  • ﻋﺼﺒﻲ و ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮ ﺑﻮدن
  • ﺑﻲارادﮔﻲ در ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮيﻫﺎ و ﺿﻌﻴﻒ ﻋﻤﻞ ﻛﺮدن در اﻛﺜﺮ ﻣﻮاﻗﻊ
  • ﻗﺒﻮل ﻧﻈﻢ و ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﻲ و دﺷﻮاري

ﻋﻮاﻣﻞ زﻳﺎدي در اﻳﺠﺎد و ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺑﻲﻧﻈﻤﻲ در ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ از ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻣﻮارد زﻳﺮ اﺷﺎره ﻧﻤﻮد:

  1. ﻣﺸﻜﻼت ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ و رواﻧﻲ
  2. وﺟﻮد ﺗﺒﻌﻴﺾ در ﺧﺎﻧﻮاده و ﺑﻲﺗﻔﺎوﺗﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎي ﻛﻮدك
  3. ﻣﺸﻜﻼت اﻗﺘﺼﺎدي و ﻣﺎﻟﻲ
  4. ﻏﻴﺒﺖ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﻳﻜﻲ از واﻟﺪﻳﻦ
  5. ﻋﺪم وﺟﻮد اﻟﮕﻮي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﭘﻴﺮوي ﻛﺮدن ﻛﻮدك از وي
  6. اﻓﺮاط در ﻣﺤﺒﺖ و ﺗﻮﻗﻊ زﻳﺎد
  7. رﻓﺘﺎر و ﻧﮕﺮش اوﻟﻴﺎي ﻣﺪرﺳﻪ
  8. ﻣﺮﺑﻲ و ﺷﻴﻮه ﺗﺪرﻳﺲ او
  9. ﻣﺸﻜﻼت ﻳﺎدﮔﻴﺮي و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ (اﻛﺜﺮاً ﺷﺎﻳﻊ اﺳﺖ)

 

  1. راﻫﻜﺎرﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ واﻟﺪﻳﻦ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮاي رﻓﻊ ﺑﻲﻧﻈﻤﻲ ﻛﻮدﻛﺎنﺷﺎن اﻧﺠـﺎم دﻫﻨﺪ:
    1. ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﺑﻲﻧﻈﻤﻲ در ﻛـﻮدك ﻳـﺎ داﻧـﺶآﻣـﻮز ﻣﺜـﻞ: اﻟﮕﻮي ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻧﺒﻮد واﻟﺪﻳﻦ و.....
  1. ﻋﺪم ﻃﺮد ﻛﻮدك در ﺧﺎﻧﻪ و ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﻲاﻧﻀﺒﺎﻃﻲ
  2. ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد اﻟﻔﺎﻇﻲ ﻛﻪ ﺧﺸﻢ ﻛﻮدك را اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﺪ.
  3. ﻣﺮﺑﻴﺎن و واﻟﺪﻳﻦ ﺑﺎﻳﺪ اﺻﻞ ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺘﻦ (ﺗﻐﺎﻓﻞ) را در ﻧﻈﺮ ﮔﻴﺮﻧﺪ. نادیده ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺮﺧـﻲ ﻣـﻮارد ﺑـﻲاﻧﻀـﺒﺎﻃﻲ ﻛـﻮدك ﻣـﻲﺗﻮاﻧـﺪ ﺳـﺎزﻧﺪهﺗـﺮ از واﻛﻨﺶﻫﺎي ﻣﻨﻔﻲ و ﻧﺴﻨﺠﻴﺪه ﺑﺎﺷﺪ.
  4. درﺑﺎرهي رﻓﺘﺎر ﻛﻮدك و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﺤﺼﻴﻞ او ﺑﺎ اوﻟﻴﺎي ﻣﺪرﺳﻪ ﮔﻔﺘﮕـﻮ ﻛﻨﻴـﺪ و ﺳﺆال ﻛﻨﻴﺪ آﻳﺎ داﻧﺶآﻣﻮز در ﻫﻤﻪي ﻛﻼسﻫﺎ اﻳﻦﮔﻮﻧﻪ رﻓﺘﺎر ﻣﻲﻛﻨﺪ؟ آﻳﺎ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ ﺑﻪ ﺗﺎزﮔﻲ اﻳﺠﺎد ﺷﺪه ﻳﺎ ﺑﺎرﻫﺎ ﺗﻜﺮار ﺷﺪه اﺳﺖ؟ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪي زﻣﺎﻧﻲ ﻃﺮاﺣـﻲ ﻛﻨﻴـﺪ و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪي ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻛﺎر ﻛﻮدك واﻛﻨﺶ ﻧﺸﺎن دﻫﻴـﺪ (ﺗـﺪاوم اﻳـﻦ اﻣـﺮ ﻣﻬـﻢ اﺳﺖ).
  5. ﺑﺮاي ﻛﻮدك ﺗﻮﺿﻴﺞ دﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ اﻧﺘﻈﺎري از او دارﻳﺪ و او ﭼﻪ ﺑﺎﻳـﺪ ﺑﻜﻨـﺪ و ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎي ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﻲ ﻛﺎر او را ﻗﺒﻼٌ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻴﺪ.
  6. ﻧﻈﻢآﻣﻮزي ﺑﻪ ﻛـﻮدك را از ﻛﺎرﻫـﺎي ﺑﺴـﻴﺎر ﻛﻮﭼـﻚ ﺷـﺮوع ﻛﻨﻴـﺪ. ﻣـﺜﻼً: ﺟﻤﻊآوري اﺳﺒﺎب ﺑﺎزيﻫﺎ ﻳﺎ ﻣﺮﺗﺐ ﻛﺮدن ﻓﻘﻂ ﻛﻤﺪ ﻟﺒﺎس و....
  7. واﻟﺪﻳﻦ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻧﻈﻢآﻣﻮزي را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺑﺎزي ﻳـﺎ ﻣﺴـﺎﺑﻘﻪ در ﺧﺎﻧـﻪ اﺟـﺮا ﻛﻨﻨﺪ. ﻣﺜﻼً ﻣﺴﺎﺑﻘﺔ ﻣﺮﺗﺐ ﻛﺮدن ﺑﺨﺸﻲ از اﺗﺎق ﻛﻮدك ﺑﻪ ﻋﻬﺪه­ي ﺧﻮدش و ﻗﺴـﻤﺖ دﻳﮕﺮ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه­ي ﻣﺮﺑﻲ ﻳﺎ ﻣﺎدر و ﭘﺲ از ﭘﻴﺮوز ﺷﺪن ﻛﻮدك در ﻣﺴـﺎﺑﻘﻪ او را ﺗﺸـﻮﻳﻖ ﻛﻨﻴﺪ.
  8. ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻼش ﻛﻮدك را ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺟﺰﺋﻲ ﻛـﻪ ﺣـﺎﻛﻲ از اﺟـﺮاي ﻧﻈـﻢ ﺑﺎﺷـﺪ ﻧﺎدﻳﺪه ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ و ﭘﺎداش دﻫﻴﺪ.
  9. اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﺘﺎب ﻳﺎ ﻗﺼﻪﺧﻮاﻧﻲ ﺑـﺮاي ﻛـﻮدك در ﻣـﻮارد اﻧﻀـﺒﺎﻃﻲ و ﻋـﺪم رﻋﺎﻳﺖ آن ﻣﻔﻴﺪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

با یک مشاور کودک و نوجوان صحبت کرده و مشورت بگیرید .