با کبد چرب مان چه کنیم؟

تاریخ: ۹ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 287

کبد چرب چیست؟

کبد چرب بر اساس علت ایجاد آن انواع مختلفی دارد اما آن چیزی که اخیرا خیلی شایع شده و عموم مردم به آن کبد چرب می­ گویند همان کبد چرب غیر الکلی است که در واقع یک بیماری سبک زندگی است و علت اصلی آن سبک زندگی نادرست است. کبد چرب غیر الکلی در بحث بیماری­شناختی گستره­ای از بیماری­ها و اختلالات از رسوب چربی خون در سلول­های کبدی تا التهاب سلول­ها، فیبروز، سیروز و نهایتا سرطان هپاتوسلولار کارسینوما را شامل می­ شود.

علل کبد چرب چیست؟

علت اصلی و شایع بیماری همانطور که اشاره شد سبک ناسالم زندگی است اما به عنوان علل بروز بیماری می توان به عواملی مانند مصرف بی­رویه برخی داروها، اختلالالت متابولیسم مادرزادی، دیابت نوع 2 ، اختلال چربی خون، بای پس ژژونال ایلئوم، چاقی و سوء تغذیه اشاره کرد و چاقی، سندرم متابولیک (افزایش هم­زمان چاقی شکمی، فشارخون، چربی خون و قند خون)، دیس لیپیدمی و دیابت نوع 2 از شایعترین علل بروز بیماری می باشند بطوری­که شیوع کبد چرب غیرالکلی در افراد چاق تا %90 و در افراد دچار دیابت نوع2 شیوع آن %50 تا 70% گزارش شده است.

سبک زندگی نادرست چیست؟

برای تعریف سبک زندگی نادرست ابتدا باید سبک صحیح زندگی کردن را توضیح دهیم. به­ طور کلی افکار و رفتاری که انسان را به سمت سلامت کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی هدایت کند سبک سالم زندگی کردن است که ابعاد مختلفی را در بر­ می­ گیرد و ما در این مورد کبد چرب به سه پایه اصلی آن یعنی تغذیه خوب و با کیفیت، فعالیت فیزیکی بدنی مناسب و روان سالم و پویا اشاره می­ کنیم. درباره سبک زندگی در مقاله­ های بعدی بیشتر خواهم نوشت.

اهمیت این موضوع چیست؟

کبدچرب شایعترین مشکل کبدی در دنیاست. یک چهارم جمعیت جهان کبد چرب دارند. تاکنون هیچ دارویی نتوانسته کبدچرب را درمان کند، هرچند با توجه به شیوع فراوان این مشکل کبدی در دنیا، پژوهش های دامنه دار در سرتاسر جهان در دست انجام است و امید می رود طی 3 تا 5 سال آینده، داروهای اثربخشی برای درمان کبدچرب به بازار دارویی معرفی شود.

درمان کبد چرب چیست؟

تنها مداخله اثربخش در درمان کبدچرب که اثر آن در مطالعات متعدد به اثبات رسیده و حتی با کاهش فیبروز کبد همراه بوده، کاهش وزن به میزان 10 تا 15 درصد وزن بدن است. شواهدی وجود دارد که حتی اگر وزن کاهش نیابد، با رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی، چربی کبد می تواند کاهش یابد، هرچند تاثیر این دو عامل در غیاب کاهش وزن، اندک است.

سطح خونی آنزیم­های کبدی در مبتلایان به کبدچرب، حتی بدون هیچ مداخله و درمانی، در طول زمان بالا و پایین می شود. از آن مهم­تر، اگر یک فرد مبتلا به کبد چرب آنزیم­ های بالا داشته باشد و در گذر زمان، بدون آن که کاهش وزن، فعالیت بدنی و پرهیزهای غذایی (که تنها مداخلات موثر در درمان کبد چرب هستند) را در پیش گرفته باشد، سطح آنزیم ­های کبدی او کاهش یابد، یکی از احتمالات مهم آن است که وضعیت کبد او بدتر شده باشد و حتماً باید توسط پزشکان متخصص از نظر بیماری پیشرفته کبدی (فیبروز) و نزدیک شدن به سیروز کبدی بررسی شود زیرا در کبد چرب با رسوب چربی در سلول­های کبدی و با ایجاد التهاب باعث آسیب آن­ها شده و در صورت عدم درمان مناسب می­تواند تبدیل به سیروز کبدی یا از کار افتادن کبد بشود.

پس برای پیشگیری از عوارض کشنده و خطرناک کبد چرب باید این دستورات را هرچه سریع تر اجرا نماییم:

 

کاهش وزن

مهمترین اقدام برای درمان کبد چرب کاهش وزن هست. کاهش 10 تا 15 درصد وزن مناسب است. باید کالری دریافتی روزانه 500 کالری کاهش یابد و کاهش وزن سالم هفتگی نیم تا یک کیلوگرم می باشد.

تغییر در عادات غذایی یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش وزن و درمان کبد چرب هست:

  • از مصرف قند و شکر و نوشابه پرهیز نمایید و استفاده از غذاهای نشاسته دار مثل برنج، نان، سیب­زمینی و پاستا را محدود نمایید.
  • دریافت چربی­های اشباع و ترانس مثل چربی حیوانی و پوست مرغ را کاهش دهید و آن را با چربی­های غیراشباع و زنجیره متوسط مثل روغن زیتون و کلزا و روغن های حاوی امگا 3 جایگزین کنید
  • از شربت­های با قند بالا در غذاها و نوشیدنی­ها پرهیز نمایید
  • الکل مصرف نکنید
  • از غذاهای حاوی فیبر بیشتر استفاده کنید
  • رژیم غذایی مدیترانه­ای مقاومت به انسولین و شدت بیماری را کاهش می­ دهد
  • مکمل­های غذایی حاوی پروبیوتیک و سینبیوتیک برای بهبود وضعیت عمکرد کبد و آنزیم­های کبدی در کبد چرب موثرند.
  • در رژیم تغذیه­ای کبد چرب باید به کافی بودن پروتئین رژیم توجه داشته باشیم

ورزش در کنار تغذیه مناسب عامل مهمی برای درمان کبد چرب محسوب می­ گردد:

  • ورزش­های بی­هوازی متوسط 20 تا 30 دقیقه در روز مثل راه رفتن تند و دوچرخه ثابت بسیار مفید است
  • تمرینات مقاومتی و قدرتی 2-3 بار در هفته انجام شود

ویتامین E و داروهای کاهنده مقاومت به انسولین در درمان دارویی کبد چرب موثرند

 

  دکتر مجید رضازاده
متخصص پزشکی اجتماعی